Programul Rabla 2026, în incertitudine totală. Ministerul Mediului confirmă: „Într-o lună vom ști dacă îl mai putem finanța”

Programul Rabla, unul dintre cele mai longevive și populare programe de subvenții din România, riscă să fie anulat în 2026. Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, spune că decizia depinde exclusiv de bugetul pe care îl va primi Administraţia Fondului pentru Mediu în luna decembrie. Iar semnalele nu sunt deloc optimiste la acest moment.

De aproape 20 de ani, Programul Rabla este pentru mulți români singura modalitate prin care își permit să treacă la o mașină nouă. Într-o piață auto în care prețurile au crescut constant în ultimii ani, programul a funcționat ca un colac de salvare. Anul viitor însă, acest colac ar putea dispărea.

De ce ar putea dispărea Programul Rabla în 2026

Ministrul Mediului a explicat că presiunea financiară asupra AFM este uriașă. Multe proiecte din PNRR (apă-canal, centre de reciclare, investiții în gestionarea deșeurilor) au pierdut finanțarea europeană și au fost mutate direct pe bugetul Fondului pentru Mediu. Aceste proiecte sunt obligatorii, iar finanțarea lor va consuma mare parte din bugetul pe 2026.

„Dacă vor exista bani, vom pune programul. Dacă nu vor mai exista bani pentru anul viitor din bugetul AFM, din păcate, nu se va mai finanţa proiectul. Când vom avea bugetul AFM, ceea ce se va întâmpla maxim într-o lună de zile de acum încolo, vom şti exact dacă mai sunt banii necesari şi pentru Rabla”, a spus ministrul Diana Buzoianu.

“Anul viitor ne gândim să ducem programul pe fondul social pentru climă, deci nu mai vrem să îl păstrăm la nivel de buget național, vrem să îl ducem pe fonduri europene. Este și o soluție care va aduce predictibilitate pe acest program, pentru că fondurile europene, în oricare ar fi situația bugetului național, ele există în continuare, deci și ne putem baza pe ele”, mai explică ministrul Mediului pentru TVR Info.

Decizia se va lua în următoarele săptămâni, odată cu aprobarea bugetului AFM.

20 de ani de Programul Rabla

Între 2005 și 2024, Programul Rabla a avut un impact major asupra pieței auto:

  • 1.061.452 de autovehicule casate,
  • 719.999 de mașini noi cumpărate,
  • dintre care 49.716 electrice și 9.797 plug-in hybrid.

Interesul a rămas constant pentru Programul Rabla. În 2025, bugetul pentru persoane fizice a fost epuizat în doar 13 minute de la lansare. De asemenea, pentru sesiunea din 30 septembrie s-au înscris peste 9.200 de persoane în primele 15 minute.

Sursa foto: freepik.com

Cum ar arăta Programul Rabla dacă va continua în 2026

Dacă programul nu este anulat, va fi complet transformat. Ministerul Mediului vrea să-l mute pe Fondul Social pentru Climă, un mecanism european care finanțează măsuri de tranziție verde.

Asta ar aduce două schimbări majore:

  • Program dedicat doar mașinilor electrice – Mașinile cu motor termic și hibride ar dispărea din schema de finanțare.
  • Condiții de venit pentru beneficiari – Programul ar avea și o componentă socială, destinată în special gospodăriilor cu venituri reduse.

„Nu mai vrem să-l păstrăm la nivel de buget național. Vrem să îl ducem pe fonduri europene. Asta aduce predictibilitate”, spune ministrul Buzoianu.

Interes scăzut pentru modelele electrice în 2025

Deși Rabla Plus a încurajat ani la rând tranziția către vehicule nepoluante, în 2025 interesul pentru mașinile electrice a scăzut. Motivul a fost simplu: voucherul s-a micșorat, iar bugetul a mers mai mult către mașinile clasice.

Reducerea ecotichetelor în 2025 a fost semnificativă:

  • 18.500 lei pentru electrice,
  • 15.000 lei pentru plug-in hybrid,
  • 12.000 lei pentru hibrid,
  • 10.000 lei pentru termice.

În absența unui sprijin financiar mai consistent, achiziția unei mașini electrice devine mult mai dificilă pentru mulți români.

Sursa foto: freepik.com

Cum va arăta piața auto dacă Programul Rabla dispare

Pentru o piață în care 1 din 3 români își cumpără mașină nouă doar datorită Rabla, anularea programului ar însemna:

  • vânzări mai mici,
  • interes mai redus pentru electrice,
  • presiune economică pe dealerii auto,
  • mai multe mașini vechi rămase în circulație.

Producătorii și importatorii se tem că dispariția programului ar putea duce la o „înghețare” a pieței, mai ales pe segmentul electric, încă dependent masiv de subvenții.

În luna decembrie, AFM își definitivează bugetul, iar Ministerul Mediului va anunța dacă Programul Rabla 2026 supraviețuiește. Până atunci, discuțiile se poartă intens cu Ministerul Finanțelor și cu Guvernul. Cert este un lucru. Rabla nu va mai arăta niciodată ca până acum. Fie va deveni un program dedicat exclusiv modelelor electrice, pe fonduri europene, fie va fi pus pe pauză pentru prima dată în două decenii.