Nu mai putem evada de AI! La 3 ani de la lansarea ChatGPT, inteligența artificială acaparează într-un ritm mult prea alert fiecare industrie media sau industrie creativă: știri, comunicare, design, marketing. Următoarea victimă a tehnologiei artificiale este podcastul.
Un strat-up american, Inception Point, include în rețeaua sa de podcasturi 5.000 de emisiuni cu gazde AI care generează mai mult de 3.000 de episoade săptămânal, la un cost mediu per episod sub 1 dolar. Astfel, un episod devine „ profitabil” la doar 20 de ascultări. Inception Point AI folosește peste 50 de personalități diferite, cum ar fi bucătari sau grădinari AI, pentru a găzdui și a dezbate în emisiuni o paletă cât mai largă de subiecte.

Zicala „acum oricine are un podcast” capătă o notă demnă de o distopie tehnologică. Personalitatea, conexiunea umană și autenticitatea sunt doar trei dintre elementele care au făcut ca industria media în format podcast să explodeze. Acum acestea sunt înlocuite de eficiență, predictibilitate și cantitate algoritmică.
Industria de podcast a devenit un fenomen global într-un timp foarte scurt, având un boom în anii pandemiei, fiind preferată de jurnaliști, atleți, comedianți și artiști. Acum, la nivel global, însumează 584 de milioane de ascultători și a fost evaluată la peste 30 mld. dolari. Se preconizează că va atinge 131 de miliarde până în 2030. Podcasturile nu au devenit populare doar pentru că livrează informații, ci pentru că au adus o conexiune autentică într-un cadru relaxat și intim între gazde, invitați și ascultători. Este un domeniu media atât de profitabil, încât chiar și Netflix a semnat un parteneriat cu Spotify pentru a introduce podcasturi în platformă ca parte din strategia de anul viitor.
Formatele de tip interviu (32,4% din piață) și solo (cel mai rapid segment în creștere) domină deoarece oferă conversații autentice și intime, iar episoadele true crime sau canalele celebrităților precum Joe Rogan (11 milioane ascultători/episod) creează comunități bazate pe emoții puternice (suspans, admirație, curiozitate), nu pe date. Episoadele podcast sunt ascultate în drum spre muncă, în timpul treburilor casince sau la sală – momente în care prezența altor persoane, chiar dacă doar în căști, poate alunga sentimentul de singurătate.
Adio, creație umană!
Jeannie Wright, directorul companiei Inception Point, susține că conținutul de calitate generat cu AI merită să fie apreciat. Și totuși cum putem să apreciem un conținut inautentic creat de o mașinărie antrenată fără consimțământ pe proprietatea intelectuală a unor artiști, scriitori sau oameni de știință? Potrivit unui articol the Wrap, platforma a înregistrat generat 12 milioane de descărcări ale episoadelor și peste 400.000 de abonați.
Compania se descrie drept „versiunea audio a Wikipedia și Reedit” și combină conținut nișat cu diferite personalități AI pentru a atrage ascultătorii. Rețeaua își alege emisiunile și temele într-un mod destul de simplist sau larg, evitând în mod special subiecte care ar putea fi dificile pentru modelele AI, astfel încât nu este necesară revizuirea umană pentru fiecare episod. Strategia companiei include concentrarea pe nișe ultra-specializate, unde nu mai este nevoie să concurezi cu giganți ca Joe Rogan sau Call Her Daddy, ci doar să te adresezi unor comunități mici, super-nișate. Modelele de inteligență artificială scanează trenduri online, generează idei, iar o echipă de doar 8 persoane finalizează un episod în mai puțin 24 de ore, la un cost de circa 1 dolar.
Toate gazdele vorbesc monton, robotic, fără pauze între secțiuni sau propoziții, deși Wright spune că sunt programate cu personalități diferite, un simț al umorului unic și chiar defecte pentru a părea cât mai umane.
Cu mii de episoade pe zi, ascultarea și revizuirea devin imposibile, iar compania deja utilizează mai multe modele LLM pentru a verifica informațiile din episoadele generate cu AI.
Practic, mai multe modele AI se verifică unul pe altul să nu aibă halucinații.
Ironică este și prezența pe platforma companiei a unui podcast care abordează influențele AI asupra schimbărilor climatice.
Jeanine Wright crede că vocile AI pot captiva ascultătorii la fel de bine ca gazdele umane, însă alții din industrie rămân sceptici. Tot ea crede că în scurt timp AI-ul va deveni modul implicit de creare a conținutului nu doar în audio, ci și în televiziune, film, reclame și alte forme media. Tot în articolul theWrap, ea sugerează că în viitor se va dezvălui când un conținut NU este creat de AI, invers față de prezent, când trebuie specificat dacă a fost generat de AI.
Cele trei platforme majore (Apple Podcasts, Spotify și YouTube) nu cer creatorilor să dezvăluie când un podcast este creat de AI, însă toate gazdele Inception Point AI dezvăluie că sunt AI la începutul fiecărui episod.
AI nu e o noutate în domeniul audio. În ultimii ani, au apărut diferite platforme care produc muzică artificial după text și indicații.
Inception Point nu este singura companie care utilizează AI în podcasturi. Cel mai apropiat concurent este PocketFM, o platformă audio din India care folosește instrumente AI precum ElevenLabs pentru generarea vocilor în seriale audio fictive și experimentează cu AI pentru scriere și adaptare.
Aceste activități reflectă un model de afaceri care prioritizează volumul și extinderea prezenței AI în media audio și video, dar criticii evidențiază limitările în materie de autenticitate și conexiune umană.
Viitorul se va muta în offline
Paradoxal, nimeni în schimb nu ia în calcul consumatorii, oamenii reali. Companiile din domeniul tech acaparează domeniile creative unul câte unul asemenea unor paraziți. Exclud oamenii din orice domeniu creativ, deși creativitatea este un semn al umanității, monopolizează orice formă de exprimare sau informare și servesc conținut predictibil generat de roboții lor pentru a-i spăla pe creier și a-i manipula după bunul plac pe ascultători.
Un model de afacere este cel mai profitabil atunci când descoperă o problemă a consumatorilor la scară largă și îi oferă o soluție simplă și accesibilă. Industria AI, mareketată ca atât de promițătoare și revoluționatoare, pare că generează mai multe probleme pentru oameni decât soluții.
Tot ceea ce a fost creat de oameni pentru oameni în spațiul online este distrus în goana plină de lăcomie pentru profit și monopol chiar de companiile care trebuiau să inoveze tehnologia. Niciunul dintre directorii acestor companii din IT și Big Tech nu se întreabă ce se va întâmpla cu serviciilor lor când majoritatea consumatorilor vor decide că internetul a devenit un spațiu saturat de AI și nu-l vor mai utiliza.
Pare un scenariu extrem. Cum să nu mai folosească oamenii internetul și rețelele sociale? Niciuna nu are încă o jumătate de secol și nici nu ar fi prima dată când umanitatea renunță la o aplicație sau la o tehnologie că devine greu de folosit sau incomodă.
La un moment dat, poate mai apropiat decât am crede, majoritatea utilizatorilor vor spune pur și simplu: „Ne-am săturat de acest spam digital!” și se vor deloga. Pentru totdeauna. Generațiile tinere au început să revitalizeze CD-urile, camerele pe film și muzica pe vinil în încercarea de a scăpa de digitalul ultra-saturat. Digital detox-urile și „dumb phones” (telefonele cu taste și cu funcții minimale) cresc și ele în popularitate, principalul catalizator al acestor alegeri fiind „recuperarea atenției”.
Omenirea își va asigura viitorul prin impredictibilitate și comunitate, dar acest viitor s-ar putea să vină cu un declin sau o involuție tehnologică.




