Unul dintre cele mai folosite modele de avion din lume, Airbus A320, a fost reținut la sol noaptea trecută în cadrul celei mai ample rechemări tehnice din istoria companiei. Aproximativ 6.500 de aeronave au avut nevoie de o actualizare de urgență a software-ului de control al zborului, după ce un incident din Statele Unite a ridicat suspiciuni privind siguranța sistemului ELAC, componenta care preia comenzile pilotului și controlează înclinarea aeronavei.
De la un incident izolat la o operațiune globală
Totul a pornit de la un zbor JetBlue care, la finalul lunii trecute, a pierdut brusc altitudine în timpul cursei Cancún – Newark. 15 pasageri au fost răniți, iar investigația inițială a arătat că radiațiile solare intense ar fi afectat datele din sistemul de control al zborului. În urma acestui caz, Autoritatea Europeană pentru Siguranță Aeriană (EASA) a cerut revenirea la o versiune anterioară a software-ului ELAC și verificări imediate la nivel mondial.
Actualizarea în sine este relativ simplă și durează în jur de trei ore, dar numărul uriaș de aeronave și diferențele structurale dintre modele au creat întârzieri majore. Avioanele mai vechi au necesitat inclusiv înlocuirea unor componente.

Întârzieri, anulări, pasageri blocați
În marile aeroporturi din lume, impactul a fost destul de puternic. Au fost anulate sau întârziate sute de zboruri, iar pasagerii și-au văzut planurile date peste cap.
În Japonia, All Nippon Airways (ANA) a anulat cel puțin 95 de zboruri într-o singură zi, ceea ce a afectat peste 13.000 de pasageri. American Airlines, cel mai mare operator de A320, a anunțat că 340 dintre cele 480 de aeronave ale sale aveau nevoie de actualizare.
Au existat perturbări și în Australia, Statele Unite ale Americii, Germania sau India. Unele companii au suspendat vânzarea de bilete până la finalizarea verificărilor.
Ce s-a întâmplat în România cu aeronavele Airbus
Traficul a avut unele probleme și pe Aeroportul Internațional Henri Coandă. Două curse Air France au fost amânate vineri noapte, pentru că aeronava programată să ajungă la București nu a mai decolat din Paris. Zborul retur, programat la 06:05, a fost la rândul său anulat.
Companiile românești operează aproximativ 20 de aeronave din familia A320. Wizz Air a transmis că a reușit să instaleze actualizarea peste noapte pe toate avioanele vizate, astfel că zborurile sunt operate normal.
„Wizz Air confirmă că actualizarea de software solicitată de Airbus a fost implementată cu succes peste noapte pe toate aeronavele sale vizate din familia Airbus A320. Toate zborurile de astăzi sunt operate, fără alte perturbări anticipate ca urmare a acestei situaţii”, a anunţat compania prin intermediul unui comunicat de presă.

O măsură fără precedent
Airbus a recunoscut că măsura a generat perturbări la nivel global, dar a subliniat că a fost esențială pentru siguranță. În contextul în care centrele de mentenanță sunt deja suprasolicitate, iar alte modele Airbus se află la sol pentru verificări ale motoarelor, operațiunea pune și mai multă presiune pe industrie.
Sistemul ELAC este una dintre componentele critice ale avionului. Controlează efectiv unghiul de urcare sau coborâre și răspunde la comenzile pilotului. În total, avionul are șapte computere de control al zborului, iar orice eroare poate avea consecințe grave. Actualizarea software-ului reduce riscul ca anumite date să fie corupte în condiții extreme, precum expunerea la radiații solare intense.
A320 este cel mai livrat avion comercial din lume și principalul competitor al Boeing 737. În prezent, există peste 11.000 de aeronave A320 în utilizare globală.
E interesant cât de mult depindem de software în aviația modernă. Un avion nu mai este demult doar o structură metalică cu două motoare, ci un ecosistem de microprocesoare care trebuie să comunice perfect între ele. Iar când ceva pare să nu funcționeze la nivelul așteptat, reacția industriei este aproape instantanee. E neplăcut pentru pasageri, dar este și un reminder că în aviație, regula absolută este asta: mai bine un avion la sol, decât un avion în pericol.




